MOT
van Yasmina Reza
In Mot (Le Dieu du carnage) van Yasmina Reza komen twee koppels tegenover elkaar te staan. De aanvankelijke reden voor hun samenkomst is om een knallende ruzie tussen hun puberzoons op te lossen. Beide ouderparen willen het incident graag bespreken. Dit lijkt te lukken, maar alle goede bedoelingen ten spijt gaat het toch wringen en krijgen ook de twee koppels behoorlijk mot met elkaar.
Yasmina Reza verkent op satirische wijze de dunne lijn tussen beschaving en barbaarsheid, en het stuk biedt een scherp inzicht in menselijke relaties en de fragiliteit van sociale conventies.
Voor het ene echtpaar is het verder prima, hun zoon zal zijn excuses aanbieden aan zijn vriend, zand erover. Goed toch? Het andere echtpaar verwacht wel iets meer. Heeft dat rotjoch wel enig besef van wat hij hun zoon heeft gedaan door het slaan met een hockeystick? Realiseert de puber zich de gevolgen van zijn daad?
Beetje bij beetje laat regisseur en bewerker Peter van Bokhorst de ‘gemoedelijke’ samenkomst escaleren, dwingt hij de personages om door hun laagje beschaving heen te breken. Wat begint als een normale discussie, escaleert al snel tot een chaotische en humoristische confrontatie. Beschaafde Gooise vijftigers worden nietsontziende krijgers, elk decorum valt weg.
De felle discussies in ‘Mot’ doen denken aan de polarisatie van vandaag. Mensen die vastgeroest zitten in hun eigen mening, denken dat zij boven de rest staan, geen interesse (meer) hebben in andermans visie op de wereld. Misschien, hopelijk, dat wij als samenleving wel nog eens nader tot elkaar kunnen komen.
​
Tekst
Yasmina Reza
​
Regie en bewerking
Peter van Bokhorst
​
Cast
Heleen Boersma
Marjolein Dekkers
Ronald van der Woude
Peter van Bokhorst
​
Decorontwerp en grafische vormgeving
Peter van Bokhorst
​
Lichtontwerp
Joshua Smit
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
Extra voorstelling
vr 23 feb - Blaricum - Uitverkocht
EELCO
Ronald van der Woude
LINDA
Heleen Boersma
ANNETTE
Marjolein Dekkers
BERRY
Peter van Bokhorst