top of page

MOT
van Yasmina Reza

In Mot (Le Dieu du carnage) van Yasmina Reza komen twee koppels tegenover elkaar te staan. De aanvankelijke reden voor hun samenkomst is om een knallende ruzie tussen hun puberzoons op te lossen. Beide ouderparen willen het incident graag bespreken. Dit lijkt te lukken, maar alle goede bedoelingen ten spijt gaat het toch wringen en krijgen ook de twee koppels behoorlijk mot met elkaar.

Yasmina Reza verkent op satirische wijze de dunne lijn tussen beschaving en barbaarsheid, en het stuk biedt een scherp inzicht in menselijke relaties en de fragiliteit van sociale conventies.

 

Voor het ene echtpaar is het verder prima, hun zoon zal zijn excuses aanbieden aan zijn vriend, zand erover. Goed toch? Het andere echtpaar verwacht wel iets meer. Heeft dat rotjoch wel enig besef van wat hij hun zoon heeft gedaan door het slaan met een hockeystick? Realiseert de puber zich de gevolgen van zijn daad?

 

Beetje bij beetje laat regisseur en bewerker Peter van Bokhorst de ‘gemoedelijke’ samenkomst escaleren, dwingt hij de personages om door hun laagje beschaving heen te breken. Wat begint als een normale discussie, escaleert al snel tot een chaotische en humoristische confrontatie. Beschaafde Gooise vijftigers worden nietsontziende krijgers, elk decorum valt weg.

De felle discussies in ‘Mot’ doen denken aan de polarisatie van vandaag. Mensen die vastgeroest zitten in hun eigen mening, denken dat zij boven de rest staan, geen interesse (meer) hebben in andermans visie op de wereld. Misschien, hopelijk, dat wij als samenleving wel nog eens nader tot elkaar kunnen komen.

Tekst

Yasmina Reza

Regie en bewerking

Peter van Bokhorst

Cast

Heleen Boersma

Marjolein Dekkers

Ronald van der Woude

Peter van Bokhorst 

Decorontwerp en grafische vormgeving

Peter van Bokhorst

Lichtontwerp

Joshua Smit

Extra voorstelling

vr 23 feb - Blaricum - Uitverkocht
 
Ronald23 web.jpg

EELCO

Ronald van der Woude

Heleen23 web.jpg

LINDA

Heleen Boersma

Marjolein23 web.jpg

ANNETTE

Marjolein Dekkers

Peter23 web.jpg

BERRY

Peter van Bokhorst

bottom of page